Pentru cei care nu sunt tentati de perspectiva de a face bani din blogging, m-am gandit sa fac o lista cu idei de afaceri online care nu necesita inclinatii literare. Nu sunt idei revolutionare, sunt lucruri care se fac deja sub o forma sau alta, dar care ar putea fi mai bine adaptate la nevoile consumatorilor:

  1. Aplicatii pentru mobile
    In urma unui sondaj facut de Techcrunch, aproximativ 10% dintre dezvoltatorii chestionati au raportat vanzari de peste 400.000 unitati/an, la un pret mediu de 1$/unitate.  Ca sa va faceti o idee despre cum arata aplicatiile cele mai populare, aveti aici topul aplicatiilor pentru iPhone.
  2. Teme premium de Wordpress
    Wordpress a ajuns de departe cel mai popular CMS. 55% dintre site-urile din lume sunt bazate pe Wordpress, numarul total fiind de peste 27 milioane de site-uri (site-urile create pe Wordpress.com si cele care folosesc CMS-ul Wordpress). Numarul total de teme Wordpress este de aproximativ 1300.Cat poate castiga un dezvoltator de teme comerciale? Chris Pearson, dezvoltatorul popularei teme Thesis a raportat o cifra de afaceri de peste 1.2 milioane $. Dezvoltatorii Elegant Themes au peste 40.000 de membri, taxa anuala de membru crescand de la 19$ la 39$, ceea ce le aduce cel putin 500.000 $/an (presupunand ca doar jumatate dintre membri sunt activi).
  3. Agregatoare inteligente
    Exista din ce in ce mai multe site-uri de continut, suntem bombardati cu articole, stiri, produse, iar motoarele de cautare incep sa fie sufocate de SEO spam. Cand spun agregator nu ma refer la clone digg sau la agregari de-a valma ale feed-urilor RSS, ci la solutii inteligente de organizare si cautare a informatiilor.
  4. Site de membership
    O idee nu foarte des intalnita in Romania, dar care prinde destul de bine in afara. Cateva exemple de astfel de comunitati: FuzzyYellowBalls.com, un site despre tenis, castiga 15.000 $/luna, Entrepreneurs-Journey.com, un site despre cum sa faci site-uri de membership, castiga 20.000$/luna, Elegant Themes, despre care am discutat deja putin mai sus, 500.000$/an. Practic, multe dintre ideile din acest post s-ar preta la modelul de membership.
  5. PR online de nisa (pentru domeniul muzical, restaurante, medical, IT, imobiliar)
    Un PR de calitate presupune si o foarte buna cunoastere a domeniului de activitate si a jucatorilor din domeniul respectiv. Nu mai este suficient sa ai relatii la cateva cotidiene nationale si posturi TV, ci trebuie sa te pliezi cat mai bine pe nisa (incep sa fac alergie la cuvantul asta) clientului.
  6. Marketing pentru software sau aplicatii mobile
    Numarul de aplicatii software creste spectaculos, prin urmare devine tot mai dificil sa razbesti pe piata si sa-ti aduci softul in fata concurentei. Serviciile de marketing pentru software devin tot mai necesare, ajutand dezvoltatorii sa isi pozitionezi produsul, sa stabileasca pretul si sa gaseasca cele mai bune cai de distributie si de promovare.
  7. Integrator de servicii online (sau consultanta de acceptanta)
    Pe masura ce industria online creste si se dezvolta, apar tot mai multe servicii: de gazduire (unde trebuie sa stii daca alegi hosting in cloud, shared, VPS, server dedicat managed sau unmanaged), alegere CMS, servicii de email marketing, online marketing, SEO, copywriting, online advertising etc. Un proprietar de afacere mica, fara cunostinte de specialitate, care vrea sa aiba prezenta online dar nu are timp sa afle ce inseamna fiecare serviciu si ce tip de oferta sa aleaga ar putea apela la un integrator de servicii online, o persoana sau o firma care sa stie de ce ai nevoie, ce serviciu sa alegi, care-ti poate negocia tarifele si alege cea mai rentabila combinatie.
  8. Conferinte si bootcamp-uri virtuale
    Tehnologia exista, internetul de mare viteza exista, cred ca vom asista pe viitor la tot mai multe evenimente virtuale. Ca un exemplu, Facebook Success Summit care a avut loc la sfarsitul anului trecut a strans peste 2500 de participanti. La un tarif mediu de 200$/persoana, ajungem la incasari de 500.000$ dintr-un singur eveniment. Evident, sunt de luat in calcul costurile de promovare si costurile cu speakerii, dar tot ramanem cu niste cifre interesante.
  9. Agent literar online
    Se stie deja ca editurile clasice isi retin cea mai parte din incasarile unei carti, autorului revenindu-i intre 8 si 10%. Exista servicii de self-publishing si print on-demand, dar partea cea mai grea nu este publicarea cartii, ci promovarea ei. Un agent literar online ar sti care este traseul optim pentru o carte, de la editarea materialului brut, la alegerea platformei de publicare, pregatirea pentru print, stabilirea publicului tinta si a campaniei de promovare.
  10. Retea sociala de angajari
    Este clar pentru toata lumea ca site-urile de anunturi de joburi incep sa piarda teren. Oricine a publicat vreodata un anunt de recrutare stie ce inseamna sa fii nevoit sa parcurgi 500 de CV-uri fara nicio relevanta pentru jobul postat si sa nu poti alege nici macar 5 candidati pe care sa-i chemi la interviu (ca sa nu mai vorbim de cati candidati chiar se prezinta la interviurile programate). Ca o incercare de a rezolva problema relevantei CV-urilor au aparut site-urile de joburi de nisa, dar si ele incep sa se confrunte cu aceleasi probleme.O posibila rezolvare ar fi o retea sociala pentru angajari, in care un candidat care trimite CV-uri aiurea sau nu se prezinta la interviuri sa primeasca rating negativ si sa nu mai poata trimite alte CV-uri. In felul acesta, candidatii s-ar gandi de 2 ori inainte sa faca spam cu CV-uri pe timpul si banii angajatorilor.
  11. Broker de business-uri online
    Un broker de business online ar putea sa-ti obtina o finantare sau sa-ti gaseasca un cumparator pentru afacerea ta, urmand sa-si retina un comision din valoarea tranzactiei. In SUA exista deja astfel de firme, insa in Europa nu sunt la fel de des intalnite (poate si pentru ca piata este foarte segmentata).
  12. Platforme de vanzari
    Intrucat apar din ce in ce mai multe produse si servicii similare, devine din ce in ce mai greu sa le vinzi. Prin urmare, platforme de vanzari bazate pe ideea de comunitate vor castiga tot mai mult teren (recomandari de la cunoscuti, group shopping, cluburi private de shopping online).
  13. Grup online de investitii
    In ultima perioada remarc un interes crescut pentru tranzactiile pe bursa sau Forex. Pentru ca e greu sa te specializezi in tranzactii bursiere si e riscant sa joci pe bursa fara a sti ce faci, ai putea sa te inscrii intr-un grup de investitii care, in schimbul unei taxe lunare, ti-ar furniza sfaturi de specialitate privind investitiile pe bursa.