Actele necesare pentru o infiintare de societate comerciala sunt
urmatoarele:

1.In primul rand aveti nevoie de actele de identitate ale
viitorului asociat (daca este vorba de un asociat unic) sau ale tuturor
asociatilor care infiinteaza firma.
Aveti nevoie atat de actele de
identitate in original, cat si de 3 copii dupa acestea. Copia actului de
identitate trebuie sa contina obligatoriu Codul Numeric Personal (CNP).
In
situatia in care asociatii sau fondatorii unei societati comerciale sunt
persoane juridice se depune copia actului de inregistrare a acestora (certificat
de inmatriculare sau certificat de inregistrare, act constitutiv etc).
In
cazul persoanelor juridice nerezidente, aceste acte vor fi depuse in copii
traduse si legalizate. Pentru infiintarea societatii, aveti nevoie si de
cazierele fiscale ale viitorilor asociati.
Cazierele fiscale se elibereaza
de Directia Generala a Finantelor publice (obtinerea cazierului fiscal dureaza 5
zile lucratoare).

2. Dupa ce v-ati hotarat asupra formei societatii,
trebuie sa va alegeti obiectul de activitate al fimei, conform clasificarii
societatilor comerciale functie de codul CAEN.
Trebuie sa va alegeti atat
obiectul principal, cat si obiectele secundare de activitate.

3. Apoi
urmeaza alegerea denumirii societatii: trebuie sa alegeti cel putin 3 denumiri,
in ordinea preferintelor dumneavoastra.

4. Trebuie sa va hotarati ce
forma de societate doriti sa infiintati. Aveti de ales intre o societate
comerciala cu raspundere limitata ( S.R.L.) sau o societate pe actiuni ( S.A.).


5. Va trebui sa decideti suma pe care o veti investi in capitalului
social al firmei si sa va alegeti banca la care veti dori sa deschideti contul
fimei dumneavoastra.
Capitalul social minim este de 2.000.000 lei pentru un
SRL.

6. Stabilirea administratorului societatii este urmatorul pas pe
care trebuie sa il faceti.

7. Va trebui sa alegeti tipul de societate,
pentru a fixa baza de impozitare : intreprindereile mici - microintreprindere
(3% impozit) sau intreprindere mare - macrointreprindere (16% impozit);


8. Alegeti ca firma sa fie platitoare de TVA sau nu.

9. Dovada
sediului. Pentru a va infiinta o firma trebuie sa dovediti ca aveti la
dispozitie un sediu unde va veti desfasura activitatea.
Sediul poate fi
proprietatea dumneavoastra (contract de vanzare-cumparare sau certificat de
mostenitor), un spatiu inchiriat (contract de inchiriere sau subinchiriere
inregistrat la organele fiscale locale, in maximum 15 zile de la data semnarii,
conform Legii 181/1997)), un spatiu asupra caruia aveti un contract de comodat
(contract de comodat, de uz, uzufruct) sau luat in leasing imobiliar (contract
de leasing imobiliar).
Dovada sediului se face cu copii dupa actele
enumerate mai sus, functie de categoria in care va incadrati.
Daca sediul
dumneavoastra are mai multi proprietari, aveti nevoie de acordul in scris al
coproprietarilor.
Daca sediul social al societatii dumneavoastra se gaseste
intr-un imobil cu destinatia locuinta (bloc), acesta intra sub incidenta Legii
locuintelor nr. 114/1996. De aceea, trebuie efectuata schimbarea destinatiei:
din locuinta in sediu social.
Potrivit legii, trebuie sa prezentati avizul
favorabil al asociatiei proprietarilor.
In cazul in care nu exista o
asociatie de proprietari, aveti nevoie de avizul favorabil al titularilor
contractelor de inchiriere sau al proprietarilor din locuintele cu care se
invecineaza sediul dumneavoastra, atat in plan orizontal, cat si in plan
vertical.

10. Alegerea denumirii societatii: se dau cel putin 3
denumiri, in ordinea preferintelor.

11. Dupa ce ati rezolvat problema
sediului social, trebuie sa completati o declaratie pe proprie raspundere.
Declaratia pe proprie raspundere este documentul din care rezulta ca fiecare
declarant indeplineste conditiile legale pentru detinerea si exercitarea
calitatii pe care o are in societatea comerciala.
Declaratia pe proprie
raspundere se da de catre una dintre persoanele de mai jos: fondatori,
administratori, reprezentantul permanent - persoana fizica (desemnat prin
contractul de administrare a unei societati comerciale) sau de catre cenzori.
Declaratia pe proprie raspundere poate avea una dintre formele urmatoare:forma
autentificata de notarul public, declaratie tip, semnata in fata judecatorului
delegat sau in fata directorului oficiului registrului comertului, declaratie pe
proprie raspundere atestata de avocat (in conformitate cu prevederile Legii nr.
51/1995) sau poate fi inclusa in actul constitutiv sau modificator autentic al
societatii.
Declaratii ale asociatilor privind faptul ca nu au antecedente
penale si ca indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi asociati si
administratori.

12. Redactare act constitutiv
Exista mai multe
tipuri de act constitutiv. Actul constitutiv poate avea una dintre formele
urmatoare:

a.)contract de societate si statut incheiate sub forma unui
inscris unic, denumit act constitutiv (anexat);
b.) contract de societate
pentru societatea in nume colectiv, in comandita simpla;
c.) contract de
societate si statut pentru societatea pe actiuni, in comandita pe actiuni si cu
raspundere limitata;
d.) statut, pentru societatea cu raspundere limitata cu
asociat unic.Pentru redactarea obiectului de activitate utimizeaza "Clasificarea
activitatilor din economia nationala CAEN", aprobata prin H.G. nr. 656/1997.
Obiectul de activitate se exprima prin grupe de 3 cifre pentru domeniu si prin
clase de patru cifre pentru activitati. Indicarea domeniului si activitatii
principale se va face printr-o grupa de trei cifre si o clasa de patru cifre
apartinand grupei respective. Cuantumul taxei de inregistrare a firmei
dumnevoastra este corelat cu numarul de coduri care compun obiectul de
activitate.
Taxa de baza acopera 5 coduri, iar pentru fiecare grup de 5
coduri se plateste o taxa suplimentara de 10% din taxa de baza.


Redactarea actului constitutiv se poate realiza de catre Biroulul unic
(Oficiul de asistenta pentru societatile comerciale) de pe langa Camera de
Comert in raza careia va veti desfasura activitatea, de catre un avocat sau de
un notar sau de catre intreprinzatorul insusi.

13. Dovada depunerii
capitalului social
Aportul in numerar la capitalul social se poate varsa: la
CEC sau la la orice banca, fie direct de catre intreprinzator, fie la cererea
solicitantului de catre Biroul unic
Dovada privind efectuarea varsamintelor
in numerar se poate efectua, dupa caz, cu:
foaie de varsamant, ordin de
plata sau chitanta CEC.
Dovada depunerii aportului in numerar trebuie sa
mentioneze numele asociatului si sintagma "aport la capitalul social al
societatii comerciale, indicandu-se denumirea acesteia".

14. Specimenul
de semnatura
Potrivit legii, comerciantul persoana fizica, reprezentantii
unei societati comerciale, administratorii, lichidatorii, conducatorii
sucursalei sunt obligati sa depuna semnaturile lor la oficiul registrului
comertului. Pentru depunerea specimenului de semnatura se completeaza un
formular tip.
Pentru dovedirea specimenului de semnatura, persoana
respectiva va semna in prezenta judecatorului delegat sau a conducatorului
oficiului ori a inlocuitorului acestuia, care va certifica semnatura.
In
absenta semnatarului se poate prezenta un specimen legalizat de notarul public.


15. Declaratii pe proprie raspundere pentru avize
Pentru fiecare din
cele cinci avize obligatorii trebuie completate dosare pentru obtinerea acestora
in functie de activitate, iar in cazul unei firme de consultanta, pentru
simplificarea procedurilor se pot completa Declaratii pe proprie raspundere.

Pentru fiecare aviz se completeaza o astfel de Declaratie pe proprie
raspundere dupa cum urmeaza:

1. Declaratia pe proprie raspundere privind
respectarea legislatiei de protectia mediului;

2. Declaratia pe proprie
raspundere privind respectarea legislatiei de protectia muncii;

3.
Declaratia pe proprie raspundere privind prevenirea si stingerea incendiilor;


4. Declaratia pe proprie raspundere referitoare la conditiile
igenico-sanitare;

5. Declaratia pe proprie raspundere din punct de
vedere sanitaro-veterinar.

16. Dupa finalizarea intregii documentatii,
inclusiv o cerere de inregistrare societate, se depune dosarul la Biroul Unic
din cadrul Oficiului Registrului Comertului.
In termen de aproximativ 4 de
zile vor iesi actele de infiintare ale societatii, adica: incheierea
judecatoreasca de autorizare a functionarii societatii, certificatul de
inregistrare, certificatul sau certificatele constatatoare care tin loc de
autorizatii (in cazul in care nu se desfasoara o activitate care sa aiba un
impact semnificativ asupra mediului).
Incepand din acest moment firma
dumneavoastra poate functiona legal.

Mult succes in afaceri!